údržba, poruchy a skúšanie dynama
14. 5. 2008
Údržba:
skontrolujeme remeň, stav vodičov(pripojenie D, M, kostra)
po 20000 km pravidelná prehliadka a nasleduje demontáž
1- uvoľníme dynamo od motora
2- zodvihneme uhlíky
3- stiahneme ložiská a remenicu sťahovačom
4- odstránime nečistoty štetcom a technickým benzínom
5- ložiská vyčistíme a vyfúkame zrakom skontrolujeme mechanické časti
6- skontrolujeme uhlíky, komutátor(vodiče- pripojenosť aj drážky
Opravy:komutátor- benzín, pílový prípravok na zaškrabanie izolácie 0,5 mm pod úroveň lamiel, spájka, rotor a stator sa neopravujú ale vymenia za nový, budiace cievky sa v špeciálnym prípravkom vymenia za nové
montáž:zdvihnuté kefky, mazací tuk do ložísk, podložky a krúžky nezabudnúť
preskúšanie dynama vo funkcii motora: po pripojení svorky M (podľa pólovania AKB)na kostru sa musí rotor voľne roztočiť komutátor sa nesmie odierať (ak sa roztočí naopak po oprave treba vymeniť vývody budiaceho vinutia)
Skúška vinutia kotvy a statora
|
Prerušené vinutie
|
Skrat na kostru
|
Medzizávitový skrat
|
Vinutie kotvy
|
Ohmeter- odpor veľký
|
Ohmeter- odpor malý, žiarovka svieti
|
Pliešok- chveje sa
|
Vinutie statora
|
Ohmeter- odpor veľký
|
Ohmeter- odpor malý, žiarovka svieti
|
Ohmeter- odpor veľmi malý
|
Náhľad fotografií zo zložky dynamo