
Údržba a opravy alternátorov
1- akumulátor sa nesmie nikdy prepólovať (zapojiť opačne) lebo sa zničia diódy
2- pri nabíjaní akumulátora v MV treba alternátor odpojiť príp. nabíjať AKB mimo MV
3- pri zváraní elektrickým oblúkom treba odpojiť alternátor
4- neskratovať svorky alternátora
5- nesmie pracovať bez záťaže lebo by pri max otáčkach vyrobil 100V a zničili by sa diódy
6- skontrolovať správne pripojenie vodičov
7- Poruchu alternátora signalizuje rozsvietená kontrolná žiarovka nabíjania
8- kontrolnú žiarovku vymeniť len za rovnaký výkon
9- diódy vymeniť tak, že vymeníme celý nosič (pri spájkovaní držíme klieštikami)
10- stator, rotor aj diódy sú náhradné dielce
11- kontrolovať čistotu a pripojenie svoriek
12- kontrolovať napnutie klinového remeňa
13- kontrolovať ložiská
14- očistiť zberacie krúžky (kontrola ohmetrom)
Skúšanie alternátora
- prerušené vinutie – ohmetrom (môstikom) (dobré vinutie má odpor len niekoľko ohmov)
- medzizávitový skrat – ohmetrom (môstikom) (dobré vinutie má odpor len niekoľko ohmov)
- skrat na kostru (žiarovkovou skúšačkou na 230V) ! predtým odpojiť polov. diódy od vinutia alternátora
- diódy preskúšame ohmetrom (dobré majú v priepustnom smere malý odpor a v nepriepustnom smere veľký odpor)
pozn.Poruchy vinutia alebo v polovodičových diódach sa prejavia menším výkonom alternátora.
Kontrola alternátora na skúšobnej súprave
Kontrola začiatku nabíjania alternátor nabudíme(konektory D+ a DF spojíme s AKB) a nezaťažíme . otáčky zvyšujeme dovtedy kým na V bude 12,5V. Pritom otáčky neprekročia predpísanú hodno otáčok začiatku nabíjania..
Kontrola špecifických otáčok nasleduje po predchádzajúcej skúške. Pripojíme zaťažovancí rezistor. Otáčky zvyšujeme dovtedy kým I=2/3 Imax. Pri tomto meraní nameriame napätie 15V a rozdiel napätí nesmie presiahnuť 0,4V meraný medzi svorkami B+ a D+ a B+ a B-. väčší rozdiel napätí o poruche alternátora.
o krok späť
otestuj sa
správne odpovede
fotogaléria demontáže alternátorov
Návštěvní kniha